Wymagania sanitarne salonu kosmetycznego

Salony urody lub tatuażu, zakłady fryzjerskie oraz gabinety kosmetyczne są miejscami szczególnej higieny, gdyż przeprowadzane w nich zabiegi wpływają na zdrowie klientów, a nawet na ich życie. Każdy tego rodzaju lokal musi spełniać wymogi sanitarne, zgodnie z Rozporządzeniem ministra zdrowia z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych w zakładach fryzjerskich, kosmetycznych, tatuażu i odnowy biologicznej, co też przedstawimy poniżej.

Każdy salon kosmetyczny musi stanowić odrębną część budynku bądź znajdować się w niezależnym budynku lub lokalu, gdzie powinny być przygotowane miejsca na poczekalnię i szatnię dla klientów, a także pomieszczenia sanitarno-higieniczne dla pracowników i klientów. Istotne jest również wyodrębnienie miejsca, w którym będą znajdować się: sprzęt do utrzymywania czystości, pomieszczenie lub szafa na preparaty kosmetyczne oraz czyste i brudne ręczniki. Nie wolno też zapominać o tzw. pomieszczeniu socjalnym dla pracowników salonu, gdzie będą oni mieli swoją szafkę na odzież roboczą i własną, a także aneks kuchenny.

uatp1/bigsrockphoto.com

uatp1/bigsrockphoto.com

Rozporządzenie ministra zdrowia opublikowane w Dzienniku Ustaw z 2004 r. Nr 31 pod pozycją 273 określa też dokładnie wymogi sanitarne i higieniczne dla salonów kosmetycznych:

  • lokal musi być przyłączony do instalacji wodociągowej oraz kanalizacyjnej lub właściciel musi posługiwać się własnym ujęciem wody,
  • musi być doprowadzona zarówno zimna, jak i ciepła bieżąca woda,
  • kwestie odprowadzania ścieków (ścieki powinny być odprowadzane do sieci kanalizacyjnej bądź zbiornika bezodpływowego – szamba), a także organizacji powierzchni wokół zlewów i umywalek (ściany przy umywalkach i zlewach należy pokryć łatwo zmywalnym i nienasiąkalnym materiałem aż do wysokości 1,6 m,
  • w przypadku świadczenia takich usług jak pedicure należy przygotować odizolowane stanowisko o powierzchni przynajmniej 6 m2 odpowiednio wyposażone, np. w brodzik do moczenia nóg,
  • wyposażenie salonu w wentylację mechaniczną podciśnieniową lub grawitacyjną,
  • odpady należy gromadzić w pojemnikach zamykanych i zaopatrzonych w worki foliowe,
  • wszystkie urządzenia i narzędzia muszą posiadać odpowiednie certyfikaty, świadectwa dopuszczenia do użytkowania.

Zakład świadczący usługi z zakresu regeneracji, pielęgnacji oraz upiększania ciała powinien być też wyposażony w łazienkę dla klientów i dla pracowników wraz z miską ustępową, umywalką oraz natryskiem (w przypadku salonów, w których wykonuje się zabiegi powodujące zewnętrzne zanieczyszczenie ciała). W zasięgu ręki należy umieścić w łazience dozownik z mydłem (ewentualnie także ze środkiem dezynfekującym) i ręczniki jednorazowego użytku.

Pomieszczenie bądź miejsce do przechowywania sprzętu służącego do utrzymania czystości trzeba wyposażyć w zlew zamontowany na wysokości przynajmniej 0,5 m od podłogi.

Przedsiębiorcy, którzy nie dostosują się do powyższych wymagań, mogą zostać ukarani mandatem lub może dojść do zamknięcia zakładu przez inspekcję sanitarną.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *