Wymagania sanitarne salonu kosmetycznego

Salony urody lub tatuażu, zakłady fryzjerskie oraz gabinety kosmetyczne są miejscami szczególnej higieny, gdyż przeprowadzane w nich zabiegi wpływają na zdrowie klientów, a nawet na ich życie. Każdy tego rodzaju lokal musi spełniać wymogi sanitarne, zgodnie z Rozporządzeniem ministra zdrowia z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych w zakładach fryzjerskich, kosmetycznych, tatuażu i odnowy biologicznej, co też przedstawimy poniżej.

Każdy salon kosmetyczny musi stanowić odrębną część budynku bądź znajdować się w niezależnym budynku lub lokalu, gdzie powinny być przygotowane miejsca na poczekalnię i szatnię dla klientów, a także pomieszczenia sanitarno-higieniczne dla pracowników i klientów. Istotne jest również wyodrębnienie miejsca, w którym będą znajdować się: sprzęt do utrzymywania czystości, pomieszczenie lub szafa na preparaty kosmetyczne oraz czyste i brudne ręczniki. Nie wolno też zapominać o tzw. pomieszczeniu socjalnym dla pracowników salonu, gdzie będą oni mieli swoją szafkę na odzież roboczą i własną, a także aneks kuchenny.

uatp1/bigsrockphoto.com

uatp1/bigsrockphoto.com

Rozporządzenie ministra zdrowia opublikowane w Dzienniku Ustaw z 2004 r. Nr 31 pod pozycją 273 określa też dokładnie wymogi sanitarne i higieniczne dla salonów kosmetycznych:

  • lokal musi być przyłączony do instalacji wodociągowej oraz kanalizacyjnej lub właściciel musi posługiwać się własnym ujęciem wody,
  • musi być doprowadzona zarówno zimna, jak i ciepła bieżąca woda,
  • kwestie odprowadzania ścieków (ścieki powinny być odprowadzane do sieci kanalizacyjnej bądź zbiornika bezodpływowego – szamba), a także organizacji powierzchni wokół zlewów i umywalek (ściany przy umywalkach i zlewach należy pokryć łatwo zmywalnym i nienasiąkalnym materiałem aż do wysokości 1,6 m,
  • w przypadku świadczenia takich usług jak pedicure należy przygotować odizolowane stanowisko o powierzchni przynajmniej 6 m2 odpowiednio wyposażone, np. w brodzik do moczenia nóg,
  • wyposażenie salonu w wentylację mechaniczną podciśnieniową lub grawitacyjną,
  • odpady należy gromadzić w pojemnikach zamykanych i zaopatrzonych w worki foliowe,
  • wszystkie urządzenia i narzędzia muszą posiadać odpowiednie certyfikaty, świadectwa dopuszczenia do użytkowania.

Zakład świadczący usługi z zakresu regeneracji, pielęgnacji oraz upiększania ciała powinien być też wyposażony w łazienkę dla klientów i dla pracowników wraz z miską ustępową, umywalką oraz natryskiem (w przypadku salonów, w których wykonuje się zabiegi powodujące zewnętrzne zanieczyszczenie ciała). W zasięgu ręki należy umieścić w łazience dozownik z mydłem (ewentualnie także ze środkiem dezynfekującym) i ręczniki jednorazowego użytku.

Pomieszczenie bądź miejsce do przechowywania sprzętu służącego do utrzymania czystości trzeba wyposażyć w zlew zamontowany na wysokości przynajmniej 0,5 m od podłogi.

Przedsiębiorcy, którzy nie dostosują się do powyższych wymagań, mogą zostać ukarani mandatem lub może dojść do zamknięcia zakładu przez inspekcję sanitarną.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.